söndag 24 augusti 2014

Nu tändas tusen lusthusljus...

Kanske inte riktigt tusen då, men nära femtio. Efter en intensiv uppstart med schema, tider, samtal och elever har nu höstterminen någorlunda börjat hitta sin form. Vädret har ju bara varit förfärligt, men jag försöker tänka på att jag inte bor i Halland och inte i Värmland... blir liksom lite lättare då.




Äntligen blev det en riktig myskväll i lusthuset. Sommarens värme har gjort att jag faktiskt inte suttit så mycket i lusthuset som jag brukar. Nu i augusti har regnet gjort att det tagit emot lite att gå ut dit. Nu vill jag suga ut så mycket som möjligt av den tid som är kvar innan det stängs för säsongen.






Dukade med mitt loppisfyndade lusthusporslin som jag fyndat lite här och där.





Ibland står det helt still när man ska komma på något gott att äta. Mellansonen som var hemma på besök tipsade om Flygande Jakob vilket ju är en god klassiker, så det fick det bli.




Här blev vi sedan sittande och bara njöt av stillheten och värmen från ljusen allt medan skymningen övergick i mörker.





Skönt att avstå från TV och bara sitta och vara, något man sällan unnar sig.







Idag skiner solen till och från och kanske tar vi en liten tur med bilen. Egentligen skulle man väl ut och leta svamp, men jag har ingen aning om vart jag ska gå. Hoppas nu veckan bjuder på lite brittsommar eller indiansommar, bara vi får tillbaka liiite värme och sol igen.

    Ha en härlig vecka alla sköna bloggare.

3 kommentarer:

  1. Så mysigt och sitta i lusthuset och äta,
    du har fint därute. Och svamp hittar du säkert,
    det är nog bara och traska iväg lite var som
    helst. Skogsvägar brukar vara bra och följa.
    Jag bor ju i Värmland, läget är betydligt bättre
    idag. Men vilka skador forsande vatten kan ge.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  2. Härligt att mysa i lusthuset;)...jag plockar aldrig svamp nu för tiden...men förr gjorde jag det....kantareller och det var jättekul när man hittade ett "svamp ställe"...jag bara tjöt rakt ut, hahaha....kram på dej!
    Bia

    SvaraRadera
  3. Härliga mys-ljus stunder du visar, bilderna ser mkt hemtrevliga ut.
    Precis som du gillar jag tända en massa levande ljus och mysa.
    Att bara sätta sig och äta och dricka gott, sedan mysa, det är avslappande,
    mer behövs inte.
    Mörkret faller ju snabbt på kvällarna nu så det lilla ljus vi har det tänder vi och reflexerna gör att det blir dubbelt upp.
    Mina helg bilder hann inte bli mörka när vi satt på altanen, familjerna åkte hem innan mörkret föll. Men när de åkt hem satt vi kvar med alla tänka ljus och bara njöt av tystnaden. Barnbarnet Jennie m fam. bor i Norrahammar, de kör Nissastigen, svänger mot Bondstorp, sedan Taberg . . . . . den vägen är mkt trevlig.
    I söndags var Tina och Paul med Jennies familj i Gränna och Visingsö.
    Paul (Irländaren) gillade platserna med omnejd.
    Läs mitt senaste inlägg där finns min familj på besök.

    Må gott/ Eva

    SvaraRadera