måndag 4 augusti 2014

Slutet närmar sig

...ja både på det ena och det andra. Slutet på denna fantastiska värme tycks vara närstående, men det har de faktiskt sagt förut. Ja jag klagar inte på värmen, möjligtvis att det ju inte går att göra något vettigt mer än ta det lugnt. Men det kanske är just det som är det bästa, man gör ingenting mer än njuter av sommaren. Går nu in i sista lediga veckan och börjar så smått sammanfatta sommaren. Snart återvänder äldsta sonen till storstan och lillen flyttar troligtvis till Uppsala. Jaha, där sitter de gamle sen...




En liten Smålandsrunda var ju vad jag varit ute på ett par dagar. På nerresan stannade vi till för fika, minishopping och ögonfröjd hos "Stina och översten". Hade gärna fotat lite inne, men det var lite trångt just då.




Man förstår redan utanför vad som komma skall därinne.




Nere hos min väninna blev det till att sitta och njuta i hennes svalkande trädgård med djur och natur alldeles inpå knutarna. Hon bor i sin mormors stuga som verkligen är sinnebilden för "röd lyser stugan..."




 På väg till Linnés Råshult passerade vi detta drömhus. Jag bara älskar gamla ruffiga hus och allra helst med torn.




Här har vi nu Linnés barndomshem. Vacker miljö att strosa omkring i och ta en fika i trädgårdscaféet.







Även inne i husen fanns det lite vackert att titta på.






Lite sång och musik i sommarkvällen hann vi också med...gladjazz ena kvällen och trubadur nästa.

Sedan hem igen till den knastertorra jorden i nyanlagda gräsmattan...men idag varnas det för häftiga regn...

Värmen gjorde att vi åkte fortare än kvickt iväg till favoritstranden när vi kom hem från vår resa. Där blåste det rejält men det kändes som om någon höll en hårfön mot ansiktet. Kvällen avslutades på altan med tända ljus och lyktor. Där satt jag till långt efter midnatt.








  

Och nu är ju frågan bara...hur länge till får vi njuta av härliga bad och ljumma kvällar?

Just det, vi hann med ett loppisbesök också...jodå, några småfynd blev det allt, men det kan jag visa imorgon.

Ha en underbar vecka med regn, sol, värme, svalka...vad du nu än längtar efter.

1 kommentar:

  1. Hej, ju mer jag läser av dina inlägg märker jag att vi är rätt lika. Allt du skriver och berättar kunde lika väl vara jag, fast vi kanske är som medel svensson är.
    Livet har många goda stunder, det är precis vad man gör dem till.
    Var ligger "Stina och Översten", blev nyfiken på stället.
    I ett inlägg 'Nya äventyr väntar', skriver du om ett gårdshotell, vill också veta var det ligger. Det verkar vara mkt mysigt, även om jag själv bor på landet gillar jag ändå sådana platser framför lyxhotell när man är ute på bilturer med övernattningar.
    Sverige är fantastiskt säger jag ofta, vi har mkt vackra vyer bara bakom våran egen knut.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera