fredag 15 augusti 2014

Växla spår

Ja nu är man tillbaka i de gamla hjulspåren och sommaren som gick är snart ett minne blott. Så illa är det kanske inte, lite sommar hänger väl kvar ännu ett litet tag. Men nog är det märkligt att så fort man börjar jobba blir det där med att t.ex. åka iväg och bada långt borta och man kryper upp i soffan igen. Höstlikt har det varit hela veckan med omväxlande sol och regn, ja typiskt augustiväder helt enkelt. Tvära kast från förra helgens födelsedagsöverraskningsutflykt till att sätta igång med arbetet i 120 knyck typ. Lite småduttar av gratulationer med blommor har förgyllt veckan och nu sitter jag här i lusthuset och försöker landa och återfå fredagskvällskänslan som ju legat i dvala.



Härliga blommor från arbetsledningen och arbetskamrater. Häftigt att de prickar rätt med tanke på blommor och färg.







Underbar ros i lite laxrosa färg. Får hålla till på ena altanen än så länge.




Hortensian får sin plats på den andra altanen. Fick tips om att den kan övervintra i kruka. Har väldigt lite erfarenhet av hortensior men har lyckats ta död på en iallafall.






Fick även vita liljor som ju är helt underbara och står sig länge.









Fick också några vita orkidéer men dessa har jag inte fotat. På tal om orkidéer så börjar mina sätta knopp nu. Ni kanske minns att jag sätter ut en hel drös på altanen över sommaren. Har fem på gång att blomma, bara att invänta resten. Mina fingrar är inte särskilt gröna men orkidéer har jag alltid som blommar numera. Tipsen är många på hur man ska sköta dem, men de verkar klara det mesta.

Blev ett litet loppisbesök med kollegan som är än mer loppisgalen än jag ( det vill inte säga lite...). Hon hade abstinens så vi for iväg på två loppisar. Nu blev det väl inga större fynd precis som fodrar fotografering...osthyvel...hur spännande är det liksom? En påse med spetsar också. Men här kommer bild på vad det blev av den där ballongen med gamla spetsdukar.




Just det, lampskärm. Det hade jag ingen aning om när jag gjorde "bollen".




Använde en gammal stomme av lampskärm och fixade till den lite med ståltråd.
Annars lär det väl dröja ett tag innan det ges tid för något fixande av loppisprylar. Så här i början av terminen blir det rätt mycket jobb även på helgerna.

I morgon har Friherren och jag däremot tänkt oss en liten tur på morgonkvisten till den större förorten till vår lilla stad ( eller var det tvärtom...?).
 Där finns en större torghandel och så ska jag korta armlänken på klockan jag fick i present. Frampå kvällen blir det stor kräftfest i en lada på landet. Hoppas nu vädret är på vår sida.

Ha en underbar helg!




3 kommentarer:

  1. Kikar in och önskar dig en fin helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  2. Grattis i efterskott! Det verkar som om du hade en jättehärlig födelsedag med utflykt och middag! Vilken häftigt matställe!
    Så många vackra blommor du har fått! Nej, hortensia är jag ingen hejare på, har också lyckats ta död på någon.
    Ja, nu känns det som om sommaren är över, både skönt och lite trist! Jag njuter i alla fall av det svala luften nu och gläds åt regnet och de annalkande svampturerna i skogen sen.
    Ha en härlig söndag!
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Grattis igen, jag läser att du hade en trevlig kul födelsedags-resa.
    Vilka roliga överraskningar familjen hittar på. Eksjö är en vacker trästad och det där med Tatoo gillar jag också.
    I Fårhult har jag aldrig varit, men efter dina mysiga bilder då blir både jag o gubben intresserade. Kul att få lite nya tips på mat -ställen som är lite annorlunda.

    Vilka vackra blommor du fått, liljorna är underbara men jag tål inte doften, den är för stark och jag får huvudvärk, trist. Men om de står ute går det bra.
    Orkidéer har jag många, de är mår bäst hos mig för jag missköter dem och kanske vill de vara ifred. Så några gröna fingrar har jag inte Rosmarie, det är bara tur för mig.

    Nu blir det flera regndagar här, då blir det tid för lite inomhus jobb.
    Må fint/Eva

    SvaraRadera