söndag 25 oktober 2015

Det glimmar i guld och klaraste rött

...det prasslar så sakta i parken
ty hösten är kommen 
och almar och lönn
de fälla nu bladen till marken.



Jag fortsätter mitt hösttema fast nu är det ju varken alm eller lönn just på dessa bilder. De här underbara rönnträden är planterade precis utanför min arbetsplats. Tittar på dem flera gånger om dagen och bara njuter.




Ibland brukar sidensvansar komma och kalasa på bären.





Något år gjorde jag rönnbärskronor som blev jättefina, men i år har det inte funnits tid för något sådant.










Här hemma vägrar pelargonerna höst och blommar som bara den så någon ljung blir det inte här eller andra höstdekorationer. Jag får vänta tills det är dags för advent.





Det är bara att njuta av dem så länge det går men nu handlar det väl snart bara om dagar innan frosten slår sina klor i både dem och mig.




Men nog ser det lite märkligt ut med höstträden i bakgrunden och alla dessa vita pelargoner.




Oj då...hur hamnade en räkmacka här? Kaffestugans berömda räkmackor uppe på berget i vår lilla stad i all ära, men dessa hittar du i Väderstad. Helt galet goda och inte så där mäktiga och ingen majonäs alls utan härligt friska i smaken. Hit styrde vi kosan efter jobbet i fredags och firade att det var höstlov. Det var Friherren som kom med förslaget, han har sina ljusa stunder...




På hemvägen färgades himlen både gul, orange och rosa vid solnedgången.




Flera flyttfågelsträck syntes på himlen men dem lyckades jag inte fånga.




Vände jag blicken åt andra hållet syntes månen.





Gårdagen blev en familjedag. Alla sönerna var hemma och vi fikade och åt en god middag tillsammans. Härligt när alla kan träffas!





Hittade en panelgardin av linne på loppis med en härligt roströd färg. Den fick bli duk i köket och med lite orange ljus och pumpa blev det höststämning även inne.





Här skiner solen och strax bär det iväg till middagsbjudning. I morgon packar vi väskan och drar till huvudstaden och hoppas på några soliga dagar där.

Önskar er en härlig höstsöndag!

5 kommentarer:

  1. Otroligt fina pelargoner. Och nog är det milt
    väder när pelargonerna byts till granris, men
    väldigt fint mot dom färgstarka löven.
    Ha så roligt på kalaset och resan imorgon
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra höstfärger i rönnarna och så mycket bär!! Undrar om det blir en sträng vinter?!
    Hoppas inte!
    Fortfarande så fina pelargoner! Jättefina!
    Vilken härlig utflykt och räkmackan ser jättesmarrig ut!
    Ha en fortsatt skön söndag!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Har en liten hörna kvar med pelargoner..men som du säger plötsligt slår frosten till.missade ett olivträd förra året på det viset :( härliga färger hösten bjuder på :) och den där mackan ser onekligen god ut..Ha det gott i huvudstaden <kram Jessica

    SvaraRadera
  4. Hoppas att huvudstaden var höstlig vacker och att n hade trevligt tillsammans.
    Underbara bilder med gyllene färger, det blir extra starka färger när solen skiner.
    Ja lönnar lyser enormt tjusigt på hösten. Vi har en mitt framför huset och en vid
    infarten till gården. Den har precis tappat sina sista blad men den vid huset har
    just precis fått sina eldiga färger.
    Även mina pelargoner ger inte upp så lätt, men håller med att när frosten nyper till växtligheten blir det amen för i år.
    Sen måste man givetvis kura skymning, tända ljus och mysa . . . . .

    På tisdag reser jag till Polen själv tre veckor. Jag ska hjälpa min släkting med diverse göromål + hundvakt. Rolf blir kvar hemma och renoverar ett rum på övervåningen m.m. Vi kommer bägge att ha fullt upp på bägge håll, men vi har aldrig varit ifrån varann så länge innan. Men tiden kommer säkert bara flyga iväg.
    Jag flyger som vanligt, det tar bara 1.5 tim till Warszawa och jag aldrig varit där vid denna tidpunkt. Nu är det ju Alla helgonhelgen och i Polen firas den rejält med mycket sång,musik och mässor i kyrkorna, folket är katoliker och det är en stor helg för dem. Har hört talas om denna helg av släktingar så det ska bli intressant att få medverka. Tror absolut inte att de har börjat med Halloween med att klä ut sig till hemskheter. Men man vet aldrig, alla ska väl tjäna något på nymodigheter och vad de gör i USA ska väl de flesta 'ta efter'.

    Må väl och sköt om dig/ Eva

    SvaraRadera
  5. Vackra bilder...och visst är hösten vacker åtminstone just nu....i november blir det trist, men då är det ju snart jul...så det ska väl gå bra, hihi...vi drar till Stockholm också, men den 13 nov. vi har beställt ett hotellpaket och ska se på Alcazar ska bli himla kul ;))
    Kram bia

    SvaraRadera