onsdag 24 september 2014

Höstmys

Ja nu har jag välkomnat hösten och börjat njuta av tända ljus och lampor. Men helgen lovade fint väder så ett par kvällar till i lusthuset får det allt bli. Men kvällarna börjar bli korta och man kurar lite inomhus allt medan regnet strilar mot rutan.





Än har jag inte lyckats ta dö på den rara cyklamen. Ja inte för att jag försöker, men det har ofta blivit så. Det där med lagom mycket vatten till växter är inte helt enkelt. Då är orkidéerna lättare, för de verkar tåla det mesta.




Och inte spelar det någon roll åt vilket väderstreck de står heller. Alla funkar bra.




Har nog en fem, sex stycken på gång med knopp utav de som stått ute över sommaren.





Nu är det mysigt med lampskärmen av virkade dukar som jag gjorde i somras.

Redan halvvägs genom denna veckan. Till helgen startar kören med heldagsövning. Längtar efter att komma igång med sången.

Nu smattrar regnet mot rutorna. Tänk att jag kommit dithän att jag tycker det är rätt mysigt. Nu blir det sängdags och en stunds läsning. I morgon är en ny dag.

4 kommentarer:

  1. Så länge man inte har några livsviktiga ärenden ut i höstrusket finns det ingen anledning att klaga. Det finns många mysiga saker man kan göra. Sedan när solen är snäll och visa sig går det utmärkt att njuta av hög klar luft och fina färger i naturen. Helgkram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en god idé tycker jag. Verkar som om solen kommer titta fram imorgon så då får vi ge oss ut.
      Ha en fin helg!

      Radera
  2. Hej, nu har jag åter läst igenom alla dina inlägg, det går undan, jag hinner knappt med att läsa dem. Du har så mkt trevligt att visa och berätta om, jag slukar allt med hull och hår, *fniss*
    Förstår att du gillar mys-pys som jag brukar säga, javisst håller med dig om det.
    Nu vet jag var Munkaskog ligger, dit blir det inte förrän till nästa år.
    Sen ska jag kolla Gunillaberg m.m. Du hittar så många roliga platser så jag behöver inte kolla på nätet. Har hört talas om Öhr utan för Växjö, har nästan varit där,
    för BB Jennie bodde även i Växsjö en tid, då reste vi dit så klart o hälsade på med olika 'passapå' att se saker när vi var där. Att gå runt och kolla olika plantskolor och handelsträdgårdar det gillar jag skarpt. Men jag måste hejda mig för jag vill också ha allt, då måste jag hålla mig hemma, *fniss*
    Jag ville gärna varit på Ölands skördemässa i helgen, men man måste begränsa sig.
    Det får bli till ett annat år, man måste också boka för övernattning på något vandrarhem, vi har ju förstås varit på Öland många ggr, men aldrig på hösten.
    Igår var vi hela dagen hos Jennie, vissa dagar är hon ledig och lillprinsen är på dagis, Rolf sågade ner flera träd så trädgården får mera rymd. Sen hämtade vi Leo på dagis.

    Ha en trevlig helg och mys på/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunillaberg har vi kvar att besöka, har inte fått till det ännu. Öland är nog också fint så här fram på hösten, men det har vi heller inte fått till. Bra att få tips om trevliga ställen att besöka. Man borde kanske ha en anteckningsbok där man skriver ner alla platser man läser om. Förstår att du är en duktig trädgårdsmänniska och älskar växter.
      Ha en fin helg, och ja...jag myser på!

      Radera