måndag 8 september 2014

Ljuva dagar

Vem kan ta till sig hösten när solen skiner och värmer och det känns som högsommar? Man vet liksom inte vilket ben man ska stå på. Jag och Friherren bestämde oss iallafall för att sätta ner foten och dessutom båda i Stockholm över helgen. Det visade sig vara ett väldigt klokt beslut. Direkt efter jobbet i fredags satte vi kurs mot storstaden och frampå kvällen var vi framme hos äldsta sonen. Så mysigt att vakna upp där på lördagen och veta att vi har hela dagen att göra precis vad vi vill med.




Bilderna jag visar är från ett och samma ställe och jag berättar snart varifrån.

Vi gjorde som vi ofta gör när vi besöker storstan, strosade runt i Gamla stan och tittade på vaktavlösningen. Lite trängsel på Drottninggatan och vi fick lust med något mer avkopplande. Jag har inget emot shopping, men just shopping i Stockholm lyckas jag inte särskilt bra med. Några nystan garn blev det. Kan ju vara bra när den där hösten kommit och jag har "boat" in mig i lyan.






Vi tog istället spårvagnen ut till Djurgården och promenerade ner till Rosendal där vi liksom många andra satte oss i gröngräset, åt goda mackor och bara njöt. Härligt att se alla barn och vuxna i alla åldrar sitta och ligga under äppelträden och bara vara i stunden.



Där fanns många vackra blommor att njuta av och vilja ha med sig hem.






Här får jag väl lov att ändå tala om höstfärger, så fina i solen.




Har fortfarande ingen ljung här hemma...måste man det förresten? Naturligtvis inte, men vacker är den ju, särskilt den vita.





Så fint att promenera runt där och se på alla växter och blommor av alla de sorter.




Här är det vinstockar i rader. Det var skördefest där så det var väl lite extra här just den här helgen.




Där fanns också ett litet område med något de kallade smultronställen i stadsmiljö. Där fanns fyra olika stilar varav detta var en.





Lite hippie-stuk på denna eller hur?





Något för den som älskar färger kanske?





Det fjärde hörnet var inte helt överraskande mitt hörn. Därifrån är också min första bild i detta inlägg.





Sakta gick vi därifrån och minnena fladdrar liksom detta vindspel. Väl åter ute i Bromma åt vi en god middag och gick till sängs skapligt tidigt för att samla krafter till söndagens begivenheter. Om det kan du läsa i morgon om du tittar in till mig. Jag lovar, det slår denna dagen. Hur det är möjligt kan inte ens jag förstå, men den gjorde det.

1 kommentar:

  1. Vilken härlig tripp ni fick och Rosendal är ett av mina favoritställen! När jag inte kunde åka till torpet, åkte jag ofta ut dit för att få lite lantkänsla och bara njuta av allt vackert där! Vilket inspirerande ställe och så härligt med allt folkliv, speciellt nu, kan jag tro, när folk kommit hem från semestrar och lantställen.
    Undrar just hur söndagen blev? Så spännande!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera