lördag 20 september 2014

Lite tjatigt kanske...

men nu skriver jag om och lägger in bilder från mitt älskade lusthus igen. Men hav tålamod, snart är det slut på det. Varje gång jag sitter här nu så tänker jag att det kanske är sista gången. Mörkret kommer tidigare och tidigare och kylan kryper fram när kvällen kommer. Till slut vill man helt enkelt inte ge sig ut hit, även om det blir varmt i lusthuset av alla tända ljus. 




Arbetsveckan som ligger bakom gick fort som alltid. Fredagskvällen tillbringades här i lusthuset med tapas och ett glas vin, okej... kanske att det blev två... 




Är det någon mer än jag som tycker att det är svårt att hitta givande TV-program? Ser nästan aldrig på TV på sommaren, men hösten och vintern är mer given för lite tittande. Hittar numera ingenting som lockar mig. Tips?




Här ute kan jag sitta och titta i "tomme" som man säger här i bygden. Men mina pysselhänder vill gärna ha något i händerna så ofta är det någon virkning, stickning eller broderande på gång. Just nu virkar jag mormorsrutor i flerfärgat garn som ger en fin effekt. Köpte tre nystan utan att veta vad det skulle bli av det. Nu ska jag nog satsa på en pläd och då behövs det mer garn. Riktigt härliga höstfärger. Resultatet kanske kommer i bild framöver om jag får tag i mer garn.




Hade ju tänkt göra en liten utflykt även denna helgen, men det blev inte av. Ibland är det skönt att bara vara hemma och skrota. Hade tänkt åka till Visingsö och skördefesten som är där, men det hade många andra tänkt också så tiderna för plats på färjorna var inte riktigt så lyckat så vi avstod. Istället blev det rejäl sovmorgon och därefter långfrukost på altanen i strålande solsken. Sedan kom mellansonen hem med gott fika och dagen fortsatte i skön avkoppling.




Jag vill inte påstå att jag längtar efter gråväder, men bara lite kanske, så jag tar mig tid att städa och fixa lite inne. Börjar bli lite smått kaosartat... Nåja, jag blir nog bönhörd fortare än kvickt, skulle ju bli regn i morgon och betydligt kallare väder. Blir nog ingen frukost på altan då inte. 
I veckan hörde jag gässen och såg flyttfåglarna formera sig och dra söder ut. Så himla vemodigt och tudelat. Årstidsväxlingarna är ju både vackra och fina, men alltid så svårt att släppa just sommaren. 




Nu ska jag ju inte klaga för jag har bara fem arbetsveckor framför mig, sedan väntar en veckas ledighet och en veckas tjänstledighet då jag tillsammans med mina vänner i cabarevysällskapet åker till Teneriffa. Vi gör årligen en resa tillsammans som då utgör vår "belöning" för det slit vi lägger ner under jul/nyår, samt helgerna i januari och in i februari, då vi har föreställningar. 

Oj, precis i detta nu flög det förbi två flyttfågelsträck. 

Nu börjar det bli dags att tända ljusen härute för det börjar bli lite kyligt och mörkt.

Ha en fortsatt avkopplande helg.




2 kommentarer:

  1. Vilken jättebra idé att åka iväg med reyvgänget! Oj, så härligt det låter och vilken fin belöning! Det är ni säkert värda - så mycket jobb som krävs för att få till något!

    Ni har det verkligen ljuvligt i ert lusthus och med DEN utsikten! Magiskt!
    Helt underbara dagar har vi haft och visst- de säjer att nu är det slut med det sköna, vi får väl se, och kanske hoppas att de har fel ändå!

    Jag håller med dej - det finns inget att se på TV numera! Det enda jag följer är den brittiska serien nu på lördagar "Det blodröda fältet"! Britterna kan verkligen göra serier! Annars är det mest skräp!
    En jätteskön helg önskar jag dej och de dina!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Nä, nu är det allt dåliga program på Tv.
    Säger som ovanstående "Det blodröda fältet" på lördagar är bra.
    Nu börjar visst "Bonde söker fru" i veckan...............det ser jag gärna.

    Idag har vi varmt, regn och åska här på västkusten.............och jag har en dånande huvudvärk!

    Mysiga bilder du visar från ditt fina lusthus.

    Ha det fint,
    kram Anneli

    SvaraRadera