söndag 14 december 2014

Det lyser

Jodå, det lyser både av stjärnor och tända ljus men jag frågar mig ändå var den där solen är som utlovades skulle skina idag? Inte hos mig vad jag kan se. Men nu är vi ju inne i årets mörkaste vecka och vilken tur att vi lyser upp allt vad vi kan med ljus av alla de slag. Och tack nobelpristagare för ledlampan, känns ju lite bättre att "slösa ekonomiskt". Men kära vänner, snart vänder det. Jag vet, känns som lite klen tröst, det är attans långt till dess vårsolen skiner och vem vet vad som ryms där emellan.





Tredje ljuset är tänt och som vanligt fattar man inte riktigt hur det gick till. Men i år skyndar jag faktiskt långsamt. Ett litet steg är ett steg framåt, en liten julstöksaktivitet är ett steg närmare julefriden. Läste på någon blogg att bloggaren kände att hon hela tiden låg efter när hon tittade på alla vackra julfina, pyntade bloggar. Bloggarna ska inspirera och inte skapa stress. Man får tänka att jag befinner mig i min verklighet och det jag gör är gott nog för mig. Förresten tror inte jag att alla bloggar är totalt julstädade-pyntade-klara...eller? Blir väl lite pusselbitar som vi delar med oss av.





Det blev lite julbakande igår. Men som sagt, jag skyndar långsamt så det blev bara halva listan av planerade bakverk. Har ni tänkt på hur tjusigt det alltid ser ut i alla matprogram i TV. De har så tjusiga förkläden, men finns det en endaste fläck där? När Ernst står där i köket är det rent på borden, ljusen brinner och allt andas jul. Det är inte min verklighet när jag bakar. Hela köket dräller ju av odiskade karotter, mjölstänk och allmänt stök. Blir inte några tjusiga bilder att lägga ut på bloggen där inte. En misslyckad kaka blev en rätt OK julkaka ändå. Ja du ser den i burken ovan. Skulle bli chokladsnittar jag bakat någon gång tidigare. Nu höll inte degen ihop, så för att inte slänga hela skiten gjorde jag en korv och skar skivor. Inte alls dumma faktiskt. Burken är från mitt barndomshem och i den förvarades alltid julkakor. Hade massor av gamla kakburkar på 80-talet, men gjorde mig av med de flesta när vi gjorde om vårt kök, något jag ångrar lite ibland. Tur jag sparade de finaste.




I lådan med mitt lilla lussegäng hittade jag också en liten trio av änglar, dock utan vingar. Eller kanske är det Luciatärnor. Dessa skapades också under Walldorfdocksperioden.




Lite småsöta och ansiktena får lite olika karaktärer beroende på håret och placering av ögon och mun. Fanns en variant av krypdocka också tror jag.






Nu har degen jäst klart och det är dags att knåda till lite goda och nyttiga frallor. Eftersom jag skyndade långsamt så står det en stol nära till hands. Dessutom passar jag på att läsa lite manus också. Klockan tickar ohjälpligt och snart stundar reptider. Eftersom mina söner kommer hem under julen vill jag ju inte sitta med näsan i manuset hela tiden, så där skulle jag vilja ligga steget före om det nu är möjligt.






Ha en härlig vecka. 


3 kommentarer:

  1. Nu har vi kommit hem från pappas födelsedag...oj oj vad jag är mätt...nästan läskigt kan jag säga...nu längtar jag efter lite vatten !!!....vilken fin burk du har och änglarna var ju jätte söta ;)
    Ha en fin kväll....här kommer det inte att bli många knop...
    Kram bia

    SvaraRadera
  2. Du är så klok och jag håller med dej fullständigt när det gäller att stressa inför julen.
    Idioti, är det att springa runt som tok, för att hinna allt som man tror måste vara för att det ska bli en god jul ! - Vem har hittat på att man ska ha städat hela huset, bakat 10 sorters kakor, lika många godissorter, gjort egen korv, stöpt ljus och köpt en massa julklappar till hela släkten !
    Nä lagom är bäst och förbjud ordet stress !
    Dina kakor smakar säkert underbart gott och gamla burkar är perfekta till vacker förvaring.
    Waldorfdockperioden har jag också varit inne i, men inga vackra änglar hann jag med
    att göra !
    Ha en fin start på veckan och sköt om dej ♥
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  3. Waldorfänglarna - så söta!
    Visa ostädat kök tycker jag är helt okej - vad är det för fel på att visa vardagen. Inte 17 har vi väl så städat och fint jämt. Man får ibland bara dåligt samvete över alla stajlade bilder, men visst är det roligt med fina bilder att njuta av. :)
    Jag har också bakat kakor, men jag har gett bort alla till "bättre behövande" - mina barn.
    Jag önskar dig en riktigt fin vecka och tack för att du tittar in och läser i min blogg.
    Må så gott!

    SvaraRadera