måndag 22 december 2014

Se då krypa tomtar upp ur vrårna...

Nja, jag är inte direkt älskare av tomtar, men på något märkligt sätt börjar de en efter en krypa upp ur vrårna från källarförrådet. Är det inte jag som kommer på att en viss tomte nog skulle passa just där, så är det Friherren som undrar var är tomten med ögonen? Eller tomten jag fått av en kär vän och som då påminner om henne. 




Här är några av de tomtar våra barn fick av deras dagmamma. Blev en ny varje år. Yngste sonen kommer ner ikväll och hämtar några. Tänk vad barndomen ändå skapar minnen.





Är väl först nu på gamla dar som jag i högre grad börjat uppskatta att jag har kvar till exempel denna tomte som alltid stod vid min plats när vi julfikade när jag var barn.




Den här är också från mitt  barndomshem. Visst kan du hitta liknande på loppis, men de här har levt med mig så länge jag kan minnas.



Denna härliga tomtebjällra förknippas med min älskade katt jag hade när jag var liten. Pelle, som katten hette, brukade klättra upp på en korgfåtölj vi hade och slå med tassen på bjällran och ringde in julen.




I badrummet står en hel parad av tomtar gjorda i cernitlera när det var poppis. Gjorde tomtar i långa rader, både gav bort och sålde. Har några kvar och några halsband som brukar vara lite kul att ha ibland.



Lite småpilligt att få till ögon, mun och näsa. Kul för alla får sin egen karaktär.




Här har det hamnat ett helt gäng, även små tomtegummor, på ett stycke drivved.



En vit tomte har hamnat mitt bland alla röda nissar. Passade så bra framför den lilla ljusstaken.



En kär vän målar på porslin och gav mig denna roliga Nisse. Passar mig utmärkt med en tomte som tar det lugnt och vilar.



Hon har även målat denna som står i dunklet i bokhyllan.



På köksskåpet har dessa hoppat upp.




Och alldeles vid ytterdörren vaktar denna tomten.

Blev ett inlägg om och med tomtar. Läste om ett par som hade typ hela sitt vardagsrum med tomtar. Nej någon samlare på tomtar blir jag inte, det räcker mer än gott o väl med de jag har. Och ändå ska tilläggas att jag skänkte massor av julsaker i somras när vi rensade förråden.

Till sist måste ni bara få se
han med ögonen...
medge att det är en söt tomte som även den följt med i många år.



God Jul på er
och ni har väl varit snälla så tomten kommer också till er?

4 kommentarer:

  1. Tipp,tapp,tipp, tapp..Ja nog har dina fina tomtar kommit fram alltid !
    Och så kul med dessa olika minnen som du sammankopplar med dina nissar.
    - Våra två små barnbarn längtar och hoppas på att tomten ska komma till mormor och morfar ;)
    Önskar er en riktig mysig och trivsam jul !
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  2. Ja, hos dej saknas då inte tomtar! Tänk, så många barndomsminnen som aktiveras vid julen! Så många roliga och olika tomtar det finns! Den med ögonen påminner om en av dvärgarna i Snövit!
    Ha en härlig danföredan!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Vilka fina tomtar!
    God Jul önskar Lena från Wales

    SvaraRadera
  4. Vilken nostalgi !!!......önskar dej en trevlig JUL HELG !
    Kram från bia

    SvaraRadera