söndag 25 maj 2014

Min dag

Min åsikt om Mors Dag är väl ganska kluven liksom alla dessa speciella dagar. Ofta är inriktningen på att det ska handlas och köpas på något sätt. Jag är lycklig över att vara mor till tre fina söner men till det behövs ingen speciell dag. Varje gång de kommer hem och ger mig en kram är mors dag för mig.
I går blev det en fikastund i lusthuset tillsammans med två av dem, Friherren och svärdotter.




Vad kan passa bättre än min egen mors kaffekoppar? Har hittat fler på loppis så nu har jag sommarkoppar till många kaffegäster.




Duken är ett gammalt lakan av linne med virkad spets och broderat monogram.




Dagen började också idag med frukost i lusthuset. Där funderade vi över hur vi skulle använda dagen. Ni vet, göra nyttiga saker eller bara roa sig. Nu är det ju Mors Dag så det blev till att roa oss. Vi for i väg till en Antik och samlarmässa. Vägen dit var bedårande vacker med all grönska. Väl framme förundrades vi över hur många människor som liksom vi bestämt sig för att åka dit. Nu gjorde jag inte direkt några fynd men det var mycket nostalgi att gå runt en hel marknadsplats med stånd efter stånd med massor av prylar. En trasig snidad gammal träram köpte jag, såg vad det kunde bli av den. Mellansonen fick ett rådjurshorn som han ska måla och fixa på något sätt.




De här små faten var förstås omöjliga att låta bli att ta med sig hem. Annars är prylar rätt dyra på sådana här ställen. Jag hittade många saker jag själv köpt för mycket lägre pris på hjälpverksamhetsloppisar. På väg till bilen gick vi in i en Antikaffär som tycktes ha mycket möbler. Då talar vi m-y-c-k-e-t! Där var fullt överallt, bara små gångar och fullt av bord, stolar, skåp och allt möjligt annat. Ett rum kunde man bara titta in i. När vi tänkte gå undrade ägaren om vi varit i källaren? Näe...där fanns ytterligare fyra rum. När vi behöver udda möbler eller andra typer av gamla möbler vet vi vart vi ska åka.




Min dag avslutades i lusthuset med smörgås på nya faten och ett glas rött allt medan solen sjönk ner i väster.




Nu väntar en kortvecka, inget som direkt bekymrar mig om man säger så. Det går alldeles utmärkt att vara ledig när dagarna är som de varit denna helgen.

Hoppas ni haft en underbar helg och att nästa ledighet blir lika skön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar