söndag 12 oktober 2014

Dörren till sommaren är stängd

Nu har jag stängt dörren till lusthuset och sommaren. Knölat in diverse sommarmöbler och prylar. Olivträden har intagit sin vinterplats och överallt vakar ängeln i taket. Några saker får komma med in i huset.




Njutit av varje minut denna sommar har vi gjort. Hösten blev lång och underbar. Det är bara att se fram emot nästa säsong av lusthuslivet och hoppas att det börjar om så där ett halvår. Allting har sin tid.





Piedestalen jag målade i somras fick följa med in i huset och fick sin plats vid öppna spisen. Så blev det lite nytt i det hörnet. Några andra saker kommer också att förnya några andra delar av huset. Att flytta runt sakerna är ju ett bra sätt att förnya och förändra lite utan att köpa nytt.





Lite vemodiga i själen efter att ha sopat bort sommaren på altanerna och låst lusthuset, tog vi med oss lite fika och åkte upp till en härlig plats med utsikt över vår vackra sjö. Där blev vi sittande och bara njöt av solen som sakta sänkte sig och ännu en härlig höstdag gick mot sitt slut.




Min mobilkamera ger naturligtvis inte rättvisa åt bilderna, men jag tror ni uppfattar lite av höjden och hur fint det är här.




Allt eftersom solen sjönk blev det lite kyligare, men vi satt kvar.












Sen hem och lite Downton Abbey på det, så är livet inte så dumt även en höstkväll.







Idag sovmorgon och lite "njutafrukost", skoljobb och besök av mellansonen. En helg går alldeles för fort. Skulle egentligen varit med på körkonsert, men ibland får man välja bort även det man gärna vill.





Helgens blomsterarrangemang och med det önskar jag er alla en fin vecka.

4 kommentarer:

  1. Helt underbara utsiktsbilder! Åh, så vackert! Jag kan tro att ni njöt! Gårdagen här var också helt sagolik, det var raka motsatsen idag - riktigt mörkt, kallt och regnigt! Då känns det skönt att vara inomhus och Downton Abbey är en favorit här också! Åh, så kul att den har börjat igen, och full fart som vanligt på intrigerna och händelserna!
    Önskar dej en fin start på veckan!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Oh gud så vacker utsikt....jaa Downton Abbey är en favorit hos mej också ;))
    ha det gott!
    Kram bia

    SvaraRadera
  3. Hej Rosmarie! Kära tider så mycket du skriver, jag hinner inte med . . . .
    Många fina inlägg, där du kunde ha flera hundra kommentarer, men många läser förstås men ger ej kommentar. Ja det är ju inget tvång förstås.
    Jag hinner bara med högst två på en vecka, fast jag gillar att skriva.
    Jätte vackra bilder på naturen m.m. jag är lite (mycket) nyfiken på var du bor vid Vättern, tycker hela tiden jag känner igen platser när jag ser dina vackra bilder.
    Mycket av det som du skriver och berättar om, det känns som jag skulle ha skrivit det.
    Jag är också mkt för dikter (ibland) den var mycket vacker. Vem är diktaren?
    Kanske finns det fler av samme person som skrivit dikter o poesi.
    Ja så då hr du stängt in sommaren, det känns väl både vemodigt och rätt, man måste följa tidens gång fastän den går alldeles för fort. Oktober månad är oxå okej för mig, men november den dystra gråa, nä usch, då kan jag 'gå i ide'.

    Ja en ny säsong med Downton Abbey är igång, hur kan man bli så fängslad av dem.
    Jag gillar den äldre gamla tanten, hon är enormt duktig skådespelare.
    Ha en skön vecka, ska nu gå på bio kl. 14, 'Medicinen', en komedi tror jag det är.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog du är mig på spåren...ha ha...och tror nog du varit här. Nästa gång får du hälsa på hos mig.Tack för fina ord. Har ju inte bloggat så länge, men tycker det är lite rolig avkoppling och att bjuda lite på mig själv också och inte bara läsa andras bloggar. Diktaren heter C.D. af Wirén, hittade den på nätet. Ha det gott!
      Kram / RosMarie

      Radera