torsdag 30 oktober 2014

Lite lön för mödan

Ja nu börjar vi se en ljusning efter fyra intensiva dagar av röjande, bärande,målande... Vi har snart fått till det mesta i källarrummet. En klaffbyrå som jag målat svart, står på torkning över natten. Ska göra en sänggavel och sätta tyg i en stor ram, men det får vänta några veckor. Sen är det bara där lilla extra piffandet kvar.




Denna ljusampel jag loppat för ganska längesedan, fick lite chalkpaint-färg och med dessa fejkljus blev den rätt fin mot den vita källarväggen.




Lite kul med kontrasten mellan ljusen och ljusslingan som hänger på gardinstången.





Blev lite mer av både svart och andra färger här nere. Friherren tyckte det var rätt bra att det inte blev bara vitt, och det behövdes faktiskt lite värme till rummet.





Den här hyllan köpte vi på en loppis i somras utan att ha en aning om var den skulle hamna. Nu har den fått sin plats i källarrummet. Funderade ett tag på vilken färg den skulle få, men såg ganska snart att den ska naturligtvis få behålla guldfärgen men få ett svart hyllplan.




Nu matchar den tavellisten och tavlorna på andra sidan. 






Tog några timmars ledighet i går eftermiddag och åkte med en väninna på loppis och käkade lite efteråt. Om jag köpte något? Jag som inte skulle köpa mer...? Det gick ju som det brukar. Denna söta vattenkanna i porslin blev min för en tjuga. Ska stå nere i tvättstugan som också ska få en liten ansiktslyftning.



Ja sedan stod ju dessa små raringar, inklusive minikanna inalles 35 kr. Vad dricker man i dem? Ja, glöggtider närmar sig.




Sista bilden för idag får vara denna med den fina träskylten mellansonen gjort till mig. Målad med färgen French linnen. Hittade en liten lykta, loppad för en tia och plötsligt såg jag att den ska ju sitta där. Nu fattas bara en text av något slag som jag ska måla dit. Mitt bord till rummet blev färdigt idag, men det får du se i morgon om du tittar in. Då får du också se att fingrarna kunde inte låta bli att måla på fler saker än bordet...

Tack alla snälla för rara kommentarer om mina akvareller. Jag är ingen konstnär precis, men tycker det är roligt och längtar efter att få sitta och koppla av på det sättet. Ändå är det ett, kanske två år sedan jag satt och målade lite som blev en halvfärdig sak. Har många motiv i huvudet som jag skulle vilja måla. Men man har väl för många järn i elden eller bollar i luften eller vad det nu heter. Vore enklare om man bara hade ett intresse. 

Önska alla en fin helg. Själv räknar jag dan före dan före resedan...

3 kommentarer:

  1. Är resan så nära ??? packad och klar kanske ? !
    Alla dina prylar och pinaler vet du minsann vart du ska ställa, du har det nog inloggat
    i konstnärs 'balken'.
    Om du skulle gå på loppis och inte köpa något, då kanske maken hade trott du sjuk, på något vis, *fniss*

    Du får ha de gott/ Eva

    SvaraRadera
  2. Så fint det blir i er källare! Rikigt mysigt med alla fina ljuspunkter!
    Den lilla vattenkannan var ursööööt!

    Åh, så duktig du är på att måla akvarell! Riktigt imponerad!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Kikar in och önskar dig en fin helg
    kram Rosa

    SvaraRadera