tisdag 7 oktober 2014

OK jag ger upp

...det är höst och nu är det dags att bomma igen altaner och lusthus, men kanske inte just idag. I dag stannar jag inne efter jobbet, tänder ljus och gillar faktiskt att titta ut på det gråa, disiga höstvädret. Vemodet lägger sig och och en lust att bara "boa in sig" infinner sig. Inser hur fort veckorna gått och snart har halva höstterminen gått. Det lackar mot jul mina vänner... Ja ja, lite tog jag väl i där men ni kanske har besökt vissa affärer som redan plockat fram julsakerna, och snart stundar julmässorna. Annonser om julbord och julkonserter finns i tidningarna numera.




Skulle tro att det vore ganska trist att inte ha dessa olika årstider. Vad skulle vi pysslare och prylsamlare göra då? Ser ju hur många av er byter ut gardiner, saker och gör arrangemang allt efter årstid och högtider.





Det är nog bra som det är, allt har sin tid.

Nu komma kalla dagar,
Nu komma dagar grå,
Och hur ditt hjärta klagar
Så komma de ändå.
För vindens fläkt i natten
Den sista rosen dog,
Det mörknar över vatten,
Det glesnar över skog.

Det viskar över fjärden
En sorgsen anderöst:
»Nu sommarn gick ur världen,
Farväl! Nu är det höst!»
Du lind, som börjat gulna,
Du snart skall öde stå;
Nu komma dagar kulna,
Nu komma dagar grå.


Blir alltid lite sugen på dikter på hösten,kanske vemodet som gör det. Denna hittade jag bland mina papper, passar idag.





Tänder min rosenslinga och får nog inte mycket mer gjort idag. Men att göra ingenting är också att göra någonting...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar