onsdag 5 mars 2014

Att spetsa till det

Gamla handvirkade spetsar är alltid bra att hitta på loppisar. Tyvärr har de blivit ganska dyra, men det går att fynda emellanåt. Finns alltid något som man kan dekorera med en spets. Man kan bara ana vilket tålamod det krävdes för att sitta och virka med en virknål vars krok knappt syntes. Det är att jobba på sikt... För att inte tala om knypplade spetsar! Tänk bara att hålla koll på nålarna och mönstret...ingenting för mig.







Här en dyna och kudde av gamla linnelakan och spetsar, en bit mönstrat tyg och en virkad duk. Har två sköna korgstolar ute i lusthuset dit jag längtar alldeles förfärligt nu.







I ett fönster hänger en dekoration med snäckskal och rosett av virkad spets.







Här en fyrkantig grov linnehandduk som blev till en duk med spets runt omkring. Hittade så mycket av den här spetsen så den har fått pryda många glas som fått ny funktion som ljuslyktor. 









Nu får jag erkänna att jag är svag för spetsar även på kläder. Jag fick väl inte vara prinsessa tillräckligt mycket när jag var liten, eller är det en kvarleva från ett annat liv som herrgårdsfru på 17-1800-talet, inte vet jag. Jag dras till dessa plagg med spetsar i olika färger, så är det bara. Jag törs inte ens tänka på vad Trinny o Susanna skulle göra om de synade min garderob. Säkert skulle de tipsa om något mer sofistikerat för en dam i min ålder, men prydligt veckade kjolar har aldrig varit min grej om man säger så.







Så ta ni och spetsa till tillvaron lite med en spets någonstans, det kan aldrig bli fel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar