fredag 14 mars 2014

Vända kappan efter vinden

...är väl inget jag precis brukar göra, men idag syns det som ett  bra alternativ. Då menar jag både symboliskt och bokstavligt. Det blåser iskallt därute så vinterkappan viras hårt runt den frusna nyvakna vårmänniskan. Jag lägger ner kampen om våren för en stund, utgången är ändå klar...våren är här för att stanna. Jag stannar inomhus och fredagsmyser bland engelska pelargoner, pärlhyacinter och tulpaner.






Här inne kan jag sitta i min egen vårbubbla och njuta av helgledigheten. Som i en glaskupa. Här ligger det lite sommar kvar i form av torkade pioner och påminner om det som kommer. Det är härligt att ha lite sommar med sig in i vinterns långa dvala. Har alltid fläderbärssaft kvar till julafton så det blir en fläkt av sommaren även då. Glaskupor har fyndats lite då och då. Behöver inte fler men hittar man en fin följer den med hem. Jag har lärt upp Friherren så till den milda grad att han kom hem med en som han hittat på soptippen. Med lite diskmedel och ättika blev den hur fin som helst. Så man kan faktiskt "lära gamla hundar sitta".






                      De små varianterna är ju trevliga och kan användas som ljuslyktor eller som här.







Nu ska här plockas fram lite sallad och bröd, njuta av vinet vi fick av grannarna för vi tagit hand om deras post och titta på Let´s dance. I morgon unnar jag mig en sovmorgon för solen lär inte väcka mig. Ha en underbar fredagskväll och vänd kappan efter vinden och behåll den på lite till.

2 kommentarer:

  1. Ja, kappan lär vara på nu, när vindarna har vänt och ruggvädret återvänt! Så skönt att kunna vara i sin lilla vårbubbla då. Så fina dina glaskupor är och så många fina stilleben du gör i dem.
    Vilken pedagog du måste vara eftersom du lärt upp en "Friherre" att söka på soptippar! Jag antar att det kanske inte är hans vanligaste vana....! :)

    Ha en fin helg!
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Trägen vinner...han har fått öga för guldkornen. Ja hua vad det blåser därute, men jag är tacksam så länge det inte är snö!

    SvaraRadera