söndag 2 mars 2014

Var så god och sitt

Inlägget i dag får handla lite om vilka fina stolar man faktiskt kan hitta på loppisar. För en hundralapp kan du hitta hur många fina stolar som helst. Lite färg och nytt tyg så har du en unik stol. Ibland får kanske bekvämligheten stå tillbaka före skönheten. Har fortfarande lite svårt för alltför olika stolar runt ett bord, men lite här o där blir det fint med en udda variant. I hallen står denna pall, lagom att sitta på när jag tar på mig                skor eller väntar på Friherren som sällan är först ut.  Mer av Alfonstypen..."ska bara..."




Är svag för dessa tyger med motiv av olika slag. Går nästan inte att låta bli att köpa en bit när man hittar något snyggt. Det som så mycket annat får ligga till sig och så en dag är det precis det jag behöver.




Just det här tyget gillade jag så skarpt så det hamnade på två stolar men inte i samma rum. Den här stolen har så fina ben. Med lite gråsvart färg i det snidade kom stolen verkligen till sin rätt. Nu står den i sovrummet och döljs av kläder ofta. Det är ju så i vår verkliga vardag att allt inte är nystädat och rent...eller?




Här stod tidigare ett par riktigt gamla korgstolar som hade sett sina bästa dagar. En lever kvar på altanen. När dessa dök upp på en loppisrunda var de precis det jag haft i huvudet. Två karmstolar med tillhörande bord som passade precis in här vid fönstret. Ibland har man tur. Färgen är i en grå nyans, men med det grå tyget som drar nästan lite svagt åt lila, blev de "smutsgrå". Funderar skarp på att måla dem vita.






Haft lite semlefrossa här i helgen. Friherren gjorde bullarna och jag gjorde fyllningen. Det ska vara min mammas gamla hemlagade mandelmassa med mald mandel, bittermandel, bullsmulor och grädde. 
Så var så god och sitt...skulle det smaka med en semla?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar