tisdag 11 mars 2014

Som i en liten ask

...har vi väl ändå våren nu. Just nu tittar jag ut över en alldeles bedårande solnedgång över vattnet. Borde gått ut och fotat, men det får jag bjuda på en annan gång. Tänk att en solnedgång kan bjuda på så oändliga variationer i så otroligt många färgnyanser. Jag kan aldrig se mig mätt på detta skådespel som skiftar minut för minut. För mig vore det helt omöjligt att inte bo i närheten till vatten.







Som i en liten ask...ja små askar är en favorit att hitta på loppis. En del får helt enkelt vara som de är, andra får ny färg och kanske något text. Här ett fodral till ett gammalt munspel, pennskrin och rund ask till att ha virkgarn i. Vackra att bara ha att titta på eller ha pennor och diverse småplock i.








Här en ask med härligt skuret lock och handtag. Den latinska texten betyder "Konsten är lång, livet är kort". Är väl inte dumt att bli påmind om då och då. 








Den här får jag väl kalla låda och är en riktig favorit.  Här har jag alla redskap till trådarbete och tenntrådsbroderi. Bara att ta med sig och sätta sig och skapa. Helst då i lusthuset förstås.






Här en låda som jag plockat ut innehållet och slängt. Det är en gammal förvaringslåda till en förstoringsapparat som man använde förr i skolorna. Med färg och en lackad vintagebild blev det en utmärkt låda för alla tråkiga TV-dosor och batterier som annars ligger och dräller. Och nu är det dags att plocka fram dem och titta på "Escape to the country", något av ett favoritprogram.


2 kommentarer:

  1. Vilka fina askar du gör och så praktiskt och fint att ha prylar i dem som annars ligger och dräller.

    Jag kan bara tänka mej att solnedgångarna hos er är magiska! Oj, så vackert det måste vara med DEN utsikten! *suck*!
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Ja jag kan aldrig se mig mätt på utsikten. Jag kan sitta och titta länge och se hur molnen skiftar i färg och form. Varje dag blickar jag ut över vattnet och är tacksam över att jag bor och lever vid vatten. Du är välkommen hit att njuta av utsikten om du har vägarna förbi.

    SvaraRadera