måndag 17 mars 2014

En suite

Jag tittar gärna på brittiska inredningsprogram och byggprojekt. "Ett hus på landet" eller "En plats i solen" är en skön avkoppling efter en lång arbetsdag. Bara att sitta och titta på vackra vyer och spännande hus. Ålderstecken? Kanske. Men jag känner mig rätt lugn så länge inte "Fråga doktorn" är ett favoritprogram...
Jag har funderat på en sak som är klart genomgående för de flesta husjägarna. Detta att de nästan bryter ihop om inte sovrummet har "en suite". För en som har tydliga minnen från fornstora da´r när utedassen användes, känns detta lite märkligt. Jag kan fortfarande tänka på hur underbart det är att ha ett badrum och dessutom toa/dusch i källaren. 
Nej, alla rum ska helst ha "en suite". Kan det bero på allt tedrickande...?






Jag tänker på alla rörledningar som måste finnas i de engelska husen. Jag tyckte det räckte helt och fullt när vi för ett par år sedan gjorde om vårt gamla badrum från 60-talet och skulle byta stamrör och dra nya rör. Nu njuter jag av ett nytt, ljust och fräscht badrum. På tok för litet för en engelsman och alldeles för långt från sovrummet förmodligen. Det är inte många steg alls men inte "en suite".






Här har vi samsats med tre barn och det har gått alldeles utmärkt.
Egentligen är badrummet kanske för litet för badkar men det är en lyx jag gillar att ha. 
Ett  riktigt maffigt med tassar fick inte plats men det blev bra med det svarta som iallafall har ben. 





Underbart att ta ett varmt bad en kylig vinterdag. Tända ljus och bara njuta eller läsa en bok. Det är vardagslyx för mig.










2 kommentarer:

  1. Vilket jättefint badrum ni har! Jag har också reagerat på det där, med "en suit" och det ska ju helst vara ett badrum till varje sovrum!!!
    Jodå, jag har också vuxit upp med utedass, så jag uppskattar också att man har nära till badrummet om det så är en trappa ner.
    Fina bilder!
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Ja jag är fortfarande glad över det nya badrummet även om det nu har gått ett par år. Det gamla var från 60-talet med kakel i någon märklig gulgrön färg. Det stod jag ut med lääänge...

    SvaraRadera